Friday, July 4, 2008

A kiállítás

Még hezitálok, hogy megtekintsem-e a Vam Design Centerben nyugvó halottakat. Mint anatómiából átlagban 2 évente levizsgázó hallgató, állíthatom, hogy érdekel a téma, nagyon is. Azt meg főként aláírom, hogy ez a technika/megismerési mód korszakalkotó. Minden országban jól jönne egy ilyen, és talán lassan magunk mögött hagyhatnánk a bűzös, formalin medencéből kihalászott alanyokat. Nehezen, de talán túltenném magam azon, hogy egykor élő testek között mászkálok, és részeire bontott ember cafatokat mustrálok, mert valóban kíváncsi vagyok.

Ámde...

Gyerekek, hát már ez is MADE IN CHINA! Én Kínának azt sem hinném el, amit kérdez. Mert hiába adnak ki - tök fölöslegesen - közleményt a kiállítók, hogy nem tudják bizonyítani, hogy nem megkínzott, kivégzett politikai foglyokat raktak ki elénk, de a kínaiak nekik azt mondták, hogy ezek tuti nem azok. Ugyanmá'. Olyan kétséges ennek az egész kiállításnak az etikája úgy önmagában is, miért kell még Kínával megfejelni? Az meg valószínűleg elképzelhetetlen, hogy egyszercsak kipattan az ember fejéből egy ilyen kiállítás ötlete, és akkor aki felajánlja a testét, az a részese lehet a nagy műnek. Persze, rohadt lassan haladna a dolog, de én speciel egyedül ezt tartom etikusnak. Mennyivel kellemesebb lenne úgy végigsétálni, hogy tudod, ennek az embernek is ez volt a végakarata, a másik is alig várta, hogy ide kerülhessen, stb.

Ez az én testem, ha egy deka hozzátartozóm sincs, akkor is az enyém, és ha porhüvely/szartartály és a lelkemhez meg egyéb fennkölt fogalmakhoz nem is kötődik, akkor is kijár nekem az a tisztesség, hogy ha nem akarom mutogatni a csontvázam, rajta az izomrendszeremmel, akkor ne kelljen mutogatnom. Még akkor is, ha az egy magasabb szint, hogy az ember tényleg nem kötődik a testéhez. Nem értem el azt a szintet, slussz. Nekem szar ez így. A politikai foglyok esetében meg... hát ezt talán nem is részletezném. Ha a faterodból készítenének metszeteket, akarata/akaratod ellenére, az talán valahol b.sztatná a kis lelkedet, hogy ugyan tán ezt mégsem kellene. És valószínűleg leköpném magam a Free Tibet után, ha sanszos, hogy azért fizetek pénzt, hogy esetleg őket nézzem a Kínai Népköztársaság jóvoltából.

Szóval, tényleg csak a morális hátterével van problémám, azt, hogy tudományos értelemben lenyűgöző, nem vitatom. De a new york-iak legalább olcsón nézhették meg.


No comments: